Amalie (12) har tegnet årets fineste fredsplakat

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 12.12.23. Oppdatert 04.04.24.

Lions International arrangerer hver høst en tegnekonkurranse for barn i alderen 11-13 år med fred som tema.  Målet er å oppmuntre til refleksjon og kreativitet rundt fredstanken. Tegnekonkurransen har et nytt tema hvert år, og handler alltid om fred. I 2023 var temaet "Dare to Dream" som er oversatt til "Våg å drømme".

I den norske finalen deltok vinnere fra alle fem Lions-distrikter og det var altså tegningen til Amalie Wereide Hansen Oaland som juryen falt pladask for. Amalie er 12 år og går i 7. klasse på Hana skole. Gratulerer!

Amalies kommentar til tegningen sin: "Våg å drømme. Jeg har tenkt at jenta på høyre side bor i en verden med krig, men venstre side er sånn hun håper at det skal være".

Som vinner i den norske finalen får klassen til Amalie overrakt 5000 kroner som premie. I tillegg får hun premier som både skolevinner og distriktsvinner.

Juryen var i år ledet av kunstneren Reidar Finsrud som la vekt på motiv, fargevalg, komposisjon og utførelse i bedømmingen. Amalies tegning utmerket seg på alle punkter og to-delingen av bildet med duen i midten var spesielt kreativ . Han la også vekt på at motivet fylte hele flaten.

Lions dag med FN i New York

Tegningen til Amalie går nå videre i den internasjonale kåringen i Lions internasjonale fredsplakatkonkurranse for 2023-2024. De internasjonale vinnerne  offentliggjøres i mars og blir kontaktet allerede i februar. Førstepremien er en reise for vinneren og to familiemedlemmer til “Lions Dag med FN”, som vanligvis arrangeres i New York i mars hvert år. 1. premien er 5.000,- USD. De neste 23 vinnerne mottar en pengepremie på 500,- USD.

Det var Lions Club Sandnes Gandall i distrikt 104 C som organiserte konkurransen lokalt og klubben vil sørge for å arrangere en samling for overrekkelse av premien.

Distriktsvinnere

I den norske finalen deltok distriktsvinnere fra alle fem distrikter. Her er alle distriktsvinnerne:

D 104 A: Agnes Håvimb på Aune skole i Oppdal. Innsendt av Lions Club Oppdal Kjerringrokk.

D 104 B: Mia Trøen på Raufoss skole i Raufoss. Innsendt av Lions Club Totn.

D 104 C: Amalie Wereide Hansen Oaland på Hana skole i Sandnes. Innsendt av Lions Club Sandnes Gandall.

D 104 D:  Ludvig Østlid, Billingstad Skole.

D 104 E: Didem Zara Gürbüs på Vigernes Skole i Lillestrøm. Innsendt av Lions Club Lillestrøm.